ایده‌ها و تجربیات | مسجد و کتابخوانی

اگر راهنمای این بخش رو مطالعه نکردید روی تصویر زیر تلیک کنید:

امروز کتابخوانی‌ و علم‌آموزی‌ نه‌ تنها یک‌ وظیفه‌ ملی‌، که‌ یک‌ واجب‌ دینی‌ است‌. از همه‌ بیشتر، جوانان‌ و نوجوانان‌، باید احساس‌ وظیفه‌ کنند، اگر چه‌ آنگاه‌ که‌ انس‌ با کتاب‌ رواج‌ یابد، کتابخوانی‌ نه‌ یک‌ تکلیف‌، که‌ یک‌ کار شیرین‌ و یک‌ نیاز تعلل‌ناپذیر و یک‌ وسیله‌ برای‌ آراستن‌ شخصیت‌ خویستن‌، تلقی‌ خواهد شد، و نه‌ تنها جوانان‌، که‌ همه‌ نسل‌ها و قشرها از سردلخواه‌ و شوق‌ بدان‌ رو خواهند آورد. (امام خامنه‌ای)

برای انجام این واجب دینی در مسجد چه کار کردید؟ چه ایده‌ای برای گسترش کتابخوانی در مسجد دارید؟ اصلا در مسجدتون فضایی رو برای این کار اختصاص دادید؟ رابطه نمازگزاران با کتاب چطوره؟ خلاصه اینجا محل به اشتراک‌گذاری هر نوع اطلاعاتی است که می‌تونه به همسنگران‌تون در امر گسترش کتابخوانی در مسجد کمک کنه. دریغ نکنید...

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۷)

  • کانون فرهنگی مسجد
  • اجرای طرح «وقف کتاب در گردش» در کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) نطنز

    خبرگزاری شبستان: مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) نطنز از اجرای طرح «وقف کتاب در گردش» دراین کانون خبر داد.

    علیرضا احسانی فر، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) نطنز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: به منظور تشویق و ترغیب نمازگزاران به مطالعه و کتابخوانی، به همت این کانون 25 جلد کتاب خریداری و بین نمازگزان توزیع شد.



    وی افزود: نمازگزاران فرصت دارند که در مدت یک ماه این کتاب را مطالعه و در اختیار فرد دیگری قرار دهند.



    احسانی فر با بیان اینکه با این اقدام ، فرهنگ وقف را نیز به نوعی ترویج و نهادینه کرده ایم، گفت: شخص دریافت کننده کتاب باید نام و نام خانوادگی خود را به شماره پیامک کانون اعلام کند تا هم کانون مطلع باشد که کتاب دست چه کسی است و هم اینکه در صورت از بین رفتن کتاب، کتاب دیگری را خرید و جایگزین آن کند.



    مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) نطنز از برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «من زنده ام» همزمان با دهه فجر در این کانون خبر داد و افزود: این مسابقه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اعضای کانون برگزار می شود.



    وی افزود: این کانون یکی از کانون های فعال شهرستان نطنز است که برنامه های فرهنگی، هنری ودینی ویژه اعضای کانون برگزار می کند.



    احسانی فر گفت: امروز که دشمنان می خواهند با هجمه های فرهنگی، نوجوانان و جوانان ما را از هویت اصلیشان دور کنند، کانونهای فرهنگی هنری مساجد باید با تربیت نیروهای مسجدی و جذب جوانان به مساجد و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی، توطئه های دشمنان را نابود کنند.



    مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) نطنز تصریح کرد: جوانان ما باید با الگوگیری از ائمه اطهار (ع) و شهدا ادامه دهنده راه امام(ره) و پیرو ولایت فقیه باشند.

    حاشیه پخش فیلم های جشنواره عمار طرح وقف کتاب در گردش در نطنز

    نشرشده توسط:mehb دی ۲۶, ۱۳۹۳ درآخرین اخبار( مطالب پائین تر را هم بخوانید / اخبار آنلاین کشوری در انتهای سایت), اخبار جدید, اخبار شهرستان نطنز, اخبار نطنز نظری بدهید



    در حاشیه پخش فیلم های جشنواره عمار طرح وقف کتاب در گردش در مسجد امام رضا (ع) نطنز به اجرا درامد با کتاب من زنده ام

    کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا (ع) نطنز با همکاری پایگاه بسیج مسجد در پی ترویج فرهنگ کتابخوانی همزمان با هفته وحدت طرح وقف کتاب در گردش را با کتاب اهدا کتاب “من زنده ام” جهت علاقمندان راه اندازی کرد.

    در این طرح هر فرد می تواند برای مدت یکماه کتاب را در اختیار داشته باشد و پس از مطالعه، آن را به فرد بعدی تحویل می دهد و مشخصات و شماره تلفن همراه خود را به شماره ۵۰۰۰۲۴۱۴۵۹ ارسال نماید

    چنانچه کتابی که در اختیار ایشان به امانت گذاشته شده به هر دلیلی از بین رفت، با جایگزین کردن کتابی در همین موضوع، طرح ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را رونق ببخشید.

    در صورت تمایل به مشارکت در این طرح ماندگار، شما نیز می توانید با وارد کردن کتاب های بلااستفاده خود در این چرخه و یا کمک مالی به بانیان این طرح، در ترویج فرهنگ مطالعه سهمی به سزا داشته باشید.

    شما می توانید نظرات خود را درباره کتابی که بدست شما می رسد و «طرح وقف کتاب در گردش» از طریق سامانه پیامک ۵۰۰۰۲۴۱۴۵۹ ارسال نمایند و در صورتی که کتاب شاخص و مفیدی نیز سراغ دارید معرفی نمایید جهت تامین هزینه های این طرح ما رایاری فرمائید.

    قبل از اجرای طرح حاج آقا موسوی امام جماعت مسجد نسبت به اجرای طرح توضیحات مبسوطی ارائه کردند در ابتدای این طرح تعداد ۲۰ جلد کتاب مذکور بین نمازگزاران علاقمند به فرهنگ کتابخوانی توزیع شد که علاوه بر شرکت در مسابقه کشوری می توانند در دهه فجر در مسابقه ای که به همین منظور در این مسجد برگزار می گردد شرکت نمایند.

    لازم بذکر است فیلم های جشنواره عمار در این مسجد اکران میگردد و کانون مسئولیت ستاد اجرایی اکران های مردمی جشنواره عمار در نطنز و توزیع فیلم های جشنواره را را برعهد دارد.

    فیلم های جشنواره عمار از هفته وحدت تا کنون در مسجد پخش شده است که فیلم هایی در بخش پویا نمایی از جمله بختک ، مورچه و سلیمان، گزینه های روی میز و فلیم های کوتاه علمک ، بلوف و مستندهای زهرای بابا ،عقبه و نماهنگ های گله از گرگ ، زخم قدس ، پیر فرزانه تا کنون پخش و مورد استقبال نمازگزاران واقع شده است



    سلام
    صندوق پیشنهاد کتاب آماده کردیم و مردم کتابهایی که می خواستند را پیشنهاد دادند. ازنمایشگاه حدود 80 درصد کتابهای پیشنهادی خریداری کردیم. امسال فقط کتابهای فقط مذهبی نخریدیم و بیشتر کتابهای علمی و کودک و نوجوان خریدیم.
    سلام
    یک پیشنهاد برای کتاب اینه که کتابهای روز در معرض نمایش قرار بگیره
    یک ویترین یا قفسه در مسجد قرار داده بشه و کتابها به صورت ویترینی و نمایشگاهی در قفسه قرار بگیره
    فرق این کار با کتابخانه زدن اینه که میشه مانور بیشتری روی کتابها داد
    به علاوه اگر به روز باشیم تاثیر گزار خواهد بود. به عنوان مثال کتابهایی که در تلویزیون تبلیغ می شود. یا رهبری به آن تقریظ می زند سریعا تهیه شود و در ویترین قرار بگیرد. حتی از این طریق فروش کتاب هم در میان مدت می تواند صورت بگیرد.
    سلام
    خداقوت و تشکر بابت این بخش عالی!
    از همه بچه های مسجدی تقاضا میکنم فعالانه در این بخش شرکت کنند.
    تجربیات و پیشنهادات ما به دو بخش 1.درون حلقه صالحین(حلقه سرگروه ها و متربیان) و 2.بیرون حلقه تقسیم می شود.
    فعلا تجربیات درون حلقه صالحین عرض می شود؛
    الف- حلقه سرگروه ها(مربی باید در درجه اول کتابخوان باشد):
    1.به بحث گذاشتن 4 آیه سوره های آل عمران/164، بقره/151 و 129،جمعه/2 درحدود5 جلسه (توسط سرگروه ها)؛ با استفاده از تفاسیر مختلف، کتب اخلاقی و روایی، آیات دیگر قرآن و استخراج نکات تربیتی و مورد نیاز فقط برای مربی!(پاسخ به اینکه مربی چگونه باید باشد؟)
    2.تقسیم فصول کتاب تعلیم و تربیت... علامه مطهری میان سرگروه ها و خلاصه نویسی توسط آن ها
    3.مباحثه کتاب حماسه حسینی شهید مطهری
    4.برای دهه فجر سرگروه ها موظف شدند به موضوع فساد دربار شاه (در حلقه ها) بپردازند و در این راستا ملزم به مطالعه کتاب خاطرات فردوست شدند.
    2.حلقه متربیان:
    ***بچه ها علاقمند به ابراز خود هستند و این یک فرصت است!
    1.کتاب خوانی در حلقه(هر جلسه 10 دقیقه یک رمان دفاع مقدس خوانده می شد/هر یک از متربیان به نوبت می خواند.)
    2.خواندن داستانک؛ شروع کار با سرگروه، ادامه با متربی
    3.انتخاب یک دوست شهید(مشهور)توسط متربی که باید در هر جلسه چند دقیقه از آن شهید صحبت کند.
    4.انتخاب موضوعی خاص توسط سرگروه و ارائه مطلب درباره آن موضوع توسط متربی(از جمله کارهای اخیر حلقه ما ارائه مطلب درخصوص عملکرد محمدرضاشاه و زندگی امام خمینی(ره)بود. جلسه ای بود واقعا!
    5.ایجاد حس رقابت با امتیاز دادن و... در ارائه مطلب در مناسبت های ملی، مذهبی توسط متربیان
    6.اهدای فلش کارت و رمان های نوجوانان به بچه ها
    یا علی
    سلام
    ما هر سال بن های دانشجویی به مسجد هدیه می کنیم و مسجد با تدابیر هوشمندانه به خرید کتاب از نمایشگاه اقدام می کنه.
    و امسال قسمت خواهران که کتابخانه نداشت را داریم راه اندازی می کنیم.
    با سلام
    یکی از آسان ترین کارها تبلیغ همین مسابقات کتابخوانی سراسر است. مثلا همین مسابقه کتاب «من زنده ام» (که البته مسابقه اش تمام شد) یا کتاب «خانواده» که در حال برگزاری است. اگر کسی متولی بشود که برای تهیه و خرید کتاب تبلیغ و ثبت نام کند بسیار اثرگذار است. حتی خرید بیش از یک نسخه هم دارای تخفیف است.
    در مسجد ما پوستر این مسابقات تهیه شد و شروع به تبلیغ و ثبت نام کردیم که به فضل خدا با استقبال خوبی روبرو شد.
  • کتابخانه شهید بهشتی سلماس
  • با سلام و خدا قوت

    کتابخانه های عمومی می توانند با اهدای کتب به خصوص کتب کمک درسی که در کتابخانه چند نسخه وجود دارد در جذب جوانان به مساجد سهیم باشند و همچنین با برگزاری جلسات کتابخوانی و نقد کتاب با همکاری روحانیون فعال و تحصیل کرده در این امر مهم سهیم باشند و فرهنگ مطالعه را گسترش دهند.
    در همین راستا کتابخانه ی شهید بهشتی با اهدای کتب متنوع در موضوعات مختلف و کمک درسی به چند مسجد شهر سلماس در این امر مهم هر چند ناچیز قدمی برداشته ان شاء الله که با تعاملات بیشتر بتوانیم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در امر مطالعه و کتابخوانی فعالیتهای مفیدی انجام دهیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی