قرآن کریم 47| دهه فجر در قرآن


دریافت
حجم: 644 کیلوبایت

دهه فجر در قرآن

در ظاهر هیچ ربطی نیست بین آیات اول سوره فجر با دهه فجر انقلاب اسلامی؛ اما اگر کمی دقیق‌تر بنگریم، ارتباط ویژه‌ای را می‌‌یابیم. قرآن به فجر قسم می‌خورد و به شب‌های ده‌گانه:

وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَیالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّیلِ إِذا یسْرِ (4)

سوگند به صبح‌دم؛ و به شب‌های دهگانه؛ و به زوج و فرد و به شب وقتی که پشت می‌کند.

اما کدام شب‌ها؟ شب‌هایی که با طی کردن روز ترویه و عرفه به صبح عید قربان می‌رسد. آری؛ قسم به دهه اول ذی‌حجه، قسم به شب‌ها و روزهایی که حاجیان در حج حاضر می‌شوند تا از دنیا و مافیها دل بکنند و فقط به خدا روی آورند... آیا در این جمله‌ها، قسمی هست برای خردمندان؟ و کسی هست که ارتباط این ایام را با دهه فجر انقلاب اسلامی بیابد؟

بله؛ انقلاب اسلامی، انقلاب کنده شدن از دنیا و دنیادوستان، و روی آوردن به خدا و آخرت زیبای اوست. چراکه هر کس به دنیا بچسبد، مانند فرعون و عاد و ثمود و قاجار و پهلوی، طغیان می‌کند و خود و جامعه خود را به تباهی می‌کشاند؛ اما انقلاب اسلامی انسان را آن‌قدر رشد می‌دهد که بتواند به نفس مطمئنه برسد، آن‌جا که خدایش به او این‌گونه بشارت می‌دهد:

یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیةً مَرْضِیةً (28) فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی (29) وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏ (30)

ای نفس مطمئنه، به‌سوی پروردگارت بازگرد درحالی‌که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است؛ و در میان بندگان من درآی؛ و در بهشت من داخل شو...

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی