روزنوشت ۲۳۲ | اشتباهات رهبری

اشتباهات رهبری

اخیراً رهبر انقلاب گفته‌اند: «در قضیه برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.» قبلاً هم در مورد تحدید جمعیت جمله مشابهی گفته بودند که از یک زمان به بعد باید جلوی تحدید جمعیت گرفته می‌شد و رهبری هم باید از این بابت استغفار کند.

این‌ها نشان می‌دهد که نه تنها رهبری خود را بی‌نقص و اشتباه نمی‌داند، بلکه ما هم نباید چنین اعتقادی داشته باشیم. اما با این همه، باید دید این اشتباهات مستقیماً متوجه امام جامعه است یا نخبگانی که مشورت غلط می‌دهند. چه کسانی در پایان دهه شصت گفته بودند که آمار جمعیتی خطرناک است؟ و چه کسانی در ابتدای دهه نود از ضرورت مذاکره سخن گفتند؟

بله، فرق جامعه ولایت فقیه غیر معصوم با جامعه امام معصوم این است که در جامعه ولایت فقیه احتمال اشتباه بیشتر است، مگر اینکه مردم و نخبگان اهل بصیرت باشند. وگرنه، ولی فقیهی که موظف است به مشورت مشاوران بها دهد، اگر چنین نکند، دیکتاتور می‌شود.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی