روزنوشت ۲۲۸ | شفاف‌سازی یا شکاف‌سازی؟

شفاف‌سازی یا شکاف‌سازی؟

با اطمینان باید گفت که اگر شفاف‌سازی در جامعه جا افتاده بود، وضعیت اختلاس‌ها و رانت‌خواری‌ها و چاپیدن بیت‌المال این‌قدر اسف‌ناک نمی‌شد. چه اشکالی داشت فیش حقوقی مسئولان که به نمایندگی از مردم به مسئولیت رسیده‌اند و از مال مردم ارتزاق می‌کنند، هر ماه منتشر می‌شد و آن کارگری که ۱.۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، می‌فهمید نماینده‌اش حق دارد مثلاً ده برابر او حقوق بگیرد یا بیست برابر!

با همه این احوال، شفاف‌سازی با شلوغ‌بازی فرق دارد و هر افشاگریِ باسند و بی‌سندی را نباید شفاف‌سازی دانست. نمونه‌ اخیرش بازی با آبروی شخصیت‌های رسانه‌ای بود که قبل از مشخص شدن راست‌ها و دروغ‌ها در رسانه‌ها منتشر شد و تأثیری که نباید می‌گذاشت، گذاشت.

به هر حال، از قدیم گفته‌اند: «شهر که شلوغ بشه قورباغه هفت‌تیرکش می‌شه» و این خلاصه اوضاع نابسامان فرهنگی و اقتصادی ماست که از طرفی پول‌ها ناجوان‌مردانه جابه‌جا می‌شود و از طرف دیگر هر کس و ناکسی به خود حق فریادکشی و دادخواهی می‌دهد.

آخرش می‌فهمیم که باید از خودمان شروع کنیم؛ نه اینکه به جای شفاف‌سازی شکاف‌‌ها را بیفزاییم...

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی