قرآن کریم 40 | شخص یا شخصیت؟


دریافت
حجم: 580 کیلوبایت

 شخص یا شخصیت؟

بعضی‌ها از «شخصیت» افراد حساب می‌برند و بعضی‌ دیگر از «شخص» ایشان. مثلا تا وقتی پیامبر اعظم «محمد امین» بود، همه او را می‌ستودند ولی وقتی «محمد رسول الله» شد، به تکذیبش پرداختند و مسخره‌اش کردند! چون آن یکی شخص بود و این یکی شخصیت. بعدها هم که پیامبر به قدرت رسید و حکومت تشکیل داد، خیلی‌ها مسلمان شدند و در ظاهر به او عشق ورزیدند ولی به محض این که از دنیا رفت، دو دستی افسار خلافت را چسبیدند و رهایش نکردند. انگار نه انگار که این شخصِ خدایی، یک شخصیتِ خدایی دارد و آن شخصیت را جز خودِ خدا، کسی به کسی نمی‌دهد. شاید به همین دلیل هم خدا در کتاب وحی‌اش مردم را از این اشتباه بزرگ هشدار می‌دهد:

وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ (آل‌عمران، 144)

بدانید که محمد جز فرستاده‌اى که پیش از او نیز پیامبرانی آمدند و درگذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، به عقب باز مى‌گردید و از دین خدا روى برمى‌تابید؟ هر کس از آیین خدا روى برتابد، بداند که اندک زیانى به خدا نمى‌رساند. البتّه همه روى برنتافتند، بلکه در میان شما سپاسگزارانى نیز وجود داشتند، و به زودى خدا سپاسگزاران را پاداش خواهد داد.

آیا می‌دانستید این آیه را حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از رحلت پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، در خطبه فدکیه قرائت کردند؟

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی