ایران در مرکز یک چهارراه جهانی که اروپا را به آسیا و کشورهای مشترکالمنافع را به آبهای آزاد متصل میکند، قرار گرفته است. استفاده صنعت ریلی از این موقعیت علاوه بر آنکه میتواند ثروتی تا دو برابر فروش نفت را برای کشور به ارمغان بیاورد، قدرت منطقهای ایران را نیز افزایش خواهد داد.
از طرف دیگر ظرفیتهای گسترش حمل و نقل ریلی در ایران بسیار مهیاست. شرکت ذوب آهن توانسته ریل ملی را با استاندارد جهانی تولید کند و شرکت واگن پارس در صورت حمایت میتواند تمام نیاز داخلی کشور را به واگن و لوکوموتیو برآورده سازد. اما تحریمها هزینه تولید داخل را بالا برده به طوری که دولت ترجیح میدهد نیاز کشور را از خارج تأمین کند! تأمین ارز دولتی، حذف هزینههای گمرکی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این بخش میتواند راهگشای این صنعت باشد.
متأسفانه روند کند پیشرفت ریلی، ما را از کسب منافع سرشار این صنعت محروم کرده است.
نظرات (۰)