ما و رسانه ۲۰۴ | آموزش‌های نقد فیلم (۲)- هر فیلم یک «طرح»

 آموزش‌های نقد فیلم (۲)- هر فیلم یک «طرح»

اگر ایده خوب شما تبدیل به «طرح» نشود، بعید است که بتوانید یک فیلم‌ساز خوب بشوید. به همین نسبت هم اگر طرح را درست نشناسید نمی‌توانید منتقد خبره‌ای شوید. خیلی فیلم‌ها ظاهرشان خوب است ولی چون در طرح کم می‌آورند، یک جای کارشان می‌لنگد. در طرح باید معلوم شود شخصیت در وضعیت چه کنشی انجام می‌شود.

پس هر فیلمی که دیدید را همان ابتدا به «طرح» تبدیل کنید. برای این کار به این ۵ سوال جواب دهید: ۱-شخصیت اصلی چه کسی است؟ ۲- شخصیت اصلی چه نیازی دارد؟ ۳- شخصیت اصلی برای رفع نیاز چه تصمیمی می‌گیرد؟ ۴- در رفع این مانع و انجام آن تصمیم چه مانعی ایجاد می‌شود؟ ۵- این تصمیم و تلاش شخصیت اصلی چه نتیجه‌ای دارد؟

حالا بگویید از این ۵ سوال کدام مهم‌تر است؟ بله؛ تصمیم شخصیت اصلی که چگونگی داستان را شکل می‌دهد؛ جذاب‌ترین و مهم‌ترین چیزی که مخاطب را با خود می‌کشد. گاهی یک موضوع ساده با بهترین تصمیم فیلم را گیرا می‌کند و گاهی موضوعی جالب با بدترین تصمیم فیلم را از جذابیت می‌اندازد.

 

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی