اقتصاد مقاومتی۲۰۳ | خودکفایی در کالاهای اساسی(۶) - خودرو زیر تیغ انحصار

خودکفایی در کالاهای اساسی(6) - خودرو زیر تیغ انحصار

خودرو دومین صنعت مهم کشور بعد از صنعت نفت و گاز شناخته می‌شود؛ صنعتی که ظرفیت تولید دو میلیون خودرو در سال و 10 میلیون قطعه در روز را دارد. هرچند خودکفایی در این صنعت مایه افتخار است، انحصاری بودن این صنعت در دو شرکت تقریباً دولتی ایران‌خودرو و سایپا موجب نبود رشد کیفی محصولات ایرانی شده و محدودیت شدید واردات در این صنعت، این مشکل را تشدید کرده است. در حالی که سهم خودروهای وارداتی در بازار خودرو حدود شش درصد است و واردات خودروی با کیفیت که قیمت بسیار بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارد، هیچ‌گاه نمی‌تواند بازار داخلی خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.

با این اوصاف، صنعت خودروی کشور با وجود ظرفیت‌های بالا، به خاطر سیاست‌های اشتباه به بهانه حمایت از تولید ملی، از رشد طبیعی بازمانده است. خصوصی‌سازی و کاهش محدودیت‌های ورود خودرو، شاید مهم‌ترین اقدام برای سرپا شدن این صنعت بیمار، تنبل و رانت‌خوار باشد.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی