در «مدیریت رسانه» یاد میگیرند که رسانه را چگونه مدیریت کنند و در «مدیریت رسانهای» میآموزند چگونه با رسانه «جامعه» را مدیریت کنند. آن اولی را امروز ما داریم آرام آرام یاد میگیریم و در دانشگاههایمان علمیاش کردهایم. اما این دومی را اصلاً نمیبینیم درحالیکه دشمنانمان دارند آن را عملی میکنند.
اسنپ و تپسی و الوپیک نمونههای عملی مدیریت مسائل اجتماعیاند که در جامعه ما به وسیله رسانه انجام میشوند. کارکردهای خوب اینها را همه داریم میبینیم و از بعضی آسیبهایشان هم بیش و کم خبر پیدا میکنیم. اما از این نوع محصولات کم نیست و مرتب هم بهروز میشود، فقط ما عقبتر از همه خبرشان را میگیریم.
مهمتر از نرمافزارهایی که خودروها، موتورها، غذاها و اینجور چیزها را مدیریت میکنند، آنهاییاند که به مدیریت انسانها و افکار آنها میپردازند. تلگرام، ایسنتاگرام و واتساپ مهماند چون ما را در اختیار مدیران رسانهها قرار میدهند. عجیب است مدیریت رسانهای هنوز برای ما جدی نشده است!
نظرات (۰)