ما و رسانه ۱۹۲ | «پیرنگ» فیلم را پیدا کن

«پیرنگ» فیلم را پیدا کن

اگر می‌خواهید فیلم‌شناس باشید و صرفاً مصرف‌کننده‌ای بی‌خیال نباشید، باید «پیرنگ» را پیدا کنید. به زبان ساده، پیرنگ اتفاقاتی است که در داستان رخ می‌دهد و نظم به هم پیوسته‌ای است که این اتفاقات در آن واقع می‌شوند.

اگر بتوانید سیر داستان را از اول تا آخر بگویید، در واقع «شاه‌پیرنگ» را پیدا کرده‌اید. نویسنده در یک فرآیند پنج مرحله‌ای ابتدا زمینه‌چینی می‌کند (1) و بعد حادثه را می‌پروراند که قهرمان معمولاً اینجا شناخته می‌شود (2). سپس در نقطه اوج قهرمان در مقابل ضد قهرمان قرار می‌گیرد (3) و بعد نتیجه‌گیری (4) و پایان (5) اتفاق می‌افتد.

مثلاً در «آژانس شیشه‌ای» این‌گونه زمینه‌چینی می‌شود که حاج کاظم در خیابان رفیق دوران جنگش را می‌بیند (1)، سپس حادثه خروج از ایران برای مداوا شکل می‌گیرد (2) و در نقطه اوج، حاج کاظم با سلحشور- نیروی امنیتی- درگیر می‌شود (3) و بعد پیروزمندانه عباس را سوار هواپیما می‌کند (4). اما در پایان، عباس قبل از خروج شهید می‌شود تا معلوم شود او فدای ایران است و توقعی از مردمش ندارد (5). 

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی