برای اینکه بدانید در موضوع رسانه «باسواد» هستید یا نه، ببینید در مقابل هر محصول رسانهای میتوانید به این سؤال پاسخ کامل بدهید یا نه: «این محصول را چه کسی، برای چه کسی، به چه دلیل، از چه طریقی و در کدام فرهنگ تولید کرده است؟»
اگر «چه کسی» را بشناسید، حرفهای روباه مکار و گربه نره را باور نمیکنید، اشتباهی که پینوکیو میکرد!
اگر «برای چه کسی» را بدانید، وقتتان را جلوی برنامه بزرگترها و کوچکترها تلف نمیکنید، بر عکس خیلی از بیکارها!
اگر «به چه دلیل» را بفهمید، سرتان کلاه نمینرود که مثلاً فلان محصول را بخرید یا به فلان روش زندگی کنید!
اگر از «چه طریقی» را متوجه شوید، روی تکتک حواستان دقت میکنید تا مثلاً از سینما بیشتر از تلویزیون تأثیر نپذیرید!
اگر «در کدام فرهنگ» را تشخیص دهید، سرمایههای فرهنگیتان را حفظ میکنید، طوری که مثلاً حور و پریهای سینمای غرب که خانوادههای خودشان را به آتش کشیده، نتواند گل محبت را در خانواده شما خراب کند!
خلاصه سواد رسانهای شما را قدرتمند میکند در مقابل انواع رسانه.
نظرات (۰)