ما و رسانه ۱۸۴ | غیرت و تجدد

 غیرت و تجدد

به بهانه نقد فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

در دوگانه‌های سنت و مدرنیته که ورد زبان‌ جامعه‌شناسان امروزی است، مسائلی هست که عموماً مورد غفلت قرار می‌گیرد. اولاً سنت را به معنی کهنگی می‌گیرند و مدرنیته را به معنی تجدد و نوگرایی؛ همین کلمات بار منفی و مثبت خود را القا می‌کند. ثانیاً دین را به سنت ترجمه می‌کنند تا امور دینی را هم تاریخی و قدیمی معنی کنند. همین واژه‌سازی‌هاست که مسئله‌های فرهنگی و دوگانه‌های اجتماعی را می‌سازد.

 شاید یکی از مهم‌ترین دوگانه‌ها مسائل خانوادگی و ناموسی است. مدرنیته امروز می‌خواهد همه مرزهای گذشته را بشکند و مرزهای نامرئی خودش را بسازد. پس حدود و ثغور خانواده را باید بشکند و اگر توانست بازتعریف خودش را به کرسی بنشاند. اینجاست که دو مقوله حیا و غیرت برایش مسئله می‌شود و نمی‌داند چه کند.

سینمای تجددزده جمهوری اسلامی، نسخه غربی خانواده را پذیرفته و معمولاً سعی می‌کند حیای زن را رد کند و غیرت مرد را به مسخره بگیرد. در این میان اندک فیلم‌هایی چون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» هستند که این نگاه مرسوم را به چالش می‌کشند و برای همین با همه مشکلات‌شان باید قدرشان دانسته شود.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی