روزنوشت ۱۶۸ | امام، مخالف سیاست‌های فوتبالی!

امام، مخالف سیاست‌های فوتبالی!

حسی که در انتخابات و مخصوصاً بعد از اعلام نتایج به جامعه دست می‌دهد، حس بعد از شهرآوردهای فوتبالی است. نه از جهت برنده و بازنده که آن در همه بازی‌ها و رقابت‌ها وجود دارد، بلکه از جهت رفتار طرفداران و حتی خود رقیب‌ها با هم بعد از انتخابات. آن‌هایی که رأی بیشتری آورده‌اند، به غایت خوشحال‌اند و آن‌ها که رأی‌شان کم‌تر است، به غایت غمگین. باید برای هردوشان آیه «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ»[1] را خواند تا به بی‌راهه نروند.

برد و باخت این قدرها مسئله ندارد. مشکل اصلی در کُری خواندن دو طرف برای همدیگر و حس انتقامی است که در مقابل هم دارند. آن‌قدر که احساس می‌شود انگار کسی درد مردم ندارد و برای خدا نیامده است. و کاری که نه خدا دارد و نه مردم، به چه دردی می‌خورد؟

تا وقتی که این حس هست، آن جامعه جامعه اسلامی نیست؛ جامعه‌ای که امام روح‌الله آن را حدود چهل سال پیش بنا کرد و مرتب گفت: «همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه»[2]. ما آمده‌ایم که این جامعه را بنا کنیم و غیر آن هر چه باشد، ارزشی ندارد.



[1] حدید، 23: تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به [سبب] آنچه به شما داده است شادمانی نکنید، و خدا هیچ خودپسند فخرفروشی را دوست ندارد.

[2] صحیفه امام، ج 21، ص284

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی