پرده اول: یک آقای هندی تعریف میکرد که در هند فروشگاههایی هستند که کلاً کالای ژاپنی میفروشند. وقتی از مدیرش پرسیدم که چرا چنین مغازهای در هند باز کردید درحالی که بیشتر این کالاها در هند تولید میشوند، گفت: «اولاً اینطوری محصولات کشورمان را به هر ترتیبی که هست در کشورهای دیگر به نمایش و فروش میگذاریم. ثانیاً مردم کشور ما که اینجا زندگی و کار میکنند با این فروشگاهها میتوانند از تولیدات کشور خودشان حمایت کنند.». راست میگفت بیشتر مشتریانش ژاپنی بودند.
پرده دوم: یک خانم ژاپنی تازه مسلمان شده، شرط ازدواجش با مرد ایرانی را خرید جهیزیه 100 درصد ایرانی قرار داد و وقتی دلیل این کار را پرسیدند، گفت: «به دلیل تقویت اقتصاد کشور شیعی.»
نتیجه: ژاپنیها بهتر از هر ملت دیگری میدانند خرید محصول یک کشور، چقدر میتواند در شکوفایی اقتصاد آن کشور نقش داشته باشد. شاید رمز پیشرفتشان نیز همین باشد.
نظرات (۰)