ایام ویژه 109 | قتل گریبایدوف؛ داستان همیشگی نقش مردم در زمان بی‌کفایتی دولت‌مردان و زیاده‌خواهی دشمنان

قتل گریبایدوف؛ داستان همیشگی نقش مردم در زمان بی‌کفایتی دولت‌مردان و زیاده‌خواهی دشمنان

گریبایدوف 33ساله معاهده ننگین ترکمانچای را بین ایران و روسیه منعقد ساخت و سال بعد برای پیگیری مفاد آن با عنوان سفیر کبیر روسیه ترازی به ایران آمد.

گویند وی در تهران متوجه شد تعدادی از زنان گرجی مسلمان شده‌اند و در منازل رجال ایرانی به سر می‌برند. او طبق مفاد ماده 13 عهدنامه ترکمانچای آنان را اسیر تلقی کرد و از دولت ایران درخواست استرداد آنان را نمود!

مردم ایران که بابت قرارداد ننگین ترکمانچای عصبانی بودند، گستاخی جدید گریبایدوف و بی‌غیرتی سران دولت خود را تحمل نکردند. میرزا مسیح مجتهد در تهران، مردم را به اجتماع و دفاع از نوامیس مسلمانان فراخواند. با تجمع مردم، مأموران سفارت سه نفر از مردم بی‌دفاع را کشتند و در پی آن، مردم با حمله به سفارت، گریبایدوف و برخی دیگر را به قتل رساندند. این حادثه، واکنش طبیعی مردم در برابر تقارن زیاده‌خواهی دشمن و بی‏کفایتی سران داخلی بود. اما فتحعلی شاه بسیار ترسید و هیئت عالی‌رتبه‌ای را به همراه جواهرات برای عذرخواهی به روسیه فرستاد و میرزا مسیح را هم تبعید کرد! روسیه که خود درگیر جنگ با عثمانی بود، عذرخواهی ایران را پذیرفت!

31 فروردین 1207-سالروز قتل گریبایدوف به دست مردم تهران. اخیراً برخی در روسیه، این قتل را به کارشکنی انگلیس نسبت داده‌اند.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی