ایام ویژه 96 | اعدام انقلابی «حسنعلی منصور» توسط «بخارایی» عضو هیئت مؤتلفه اسلامی (1343 ش)

     اعدام انقلابی «حسنعلی منصور» توسط «بخارایی» عضو هیئت مؤتلفه اسلامی (1343 ش)

ماجرای سومین گلوله

حسنعلی منصور فرزند علی منصور در سال 1302 در تهران به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، استخدام وزارت امور خارجه شد. وی طی سال‏های دهه 1320، مدارج ترقی را پیمود تا این که پس از ورود به مجلس شورای ملی و سنا در شهریور 1342 و تاسیس حزب ایران نوین، به مدت کمتر از یک سال نخست وزیر شد.

تصویب کاپیتولاسیون، افزایش قیمت بنزین و تبعید حضرت امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) از روش‌های او در اداره کشور محسوب می‏شد. در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامی که حسنعلی منصور با غرور تمام قصد پیاده شدن از اتومبیل در جلوی در ورودی مجلس شورای ملی را داشت، هدف گلوله شهید محمد بخارایی از اعضاء شاخه اجرایی هیئت مؤتلفه اسلامی قرار گرفت و چند روز بعد به هلاکت رسید. فتوای قتل منصور از جانب آیت ‏اللَّه سید محمد هادی میلانی در مشهد صادر شده بود.

می‏گویند وقتی در دادگاه از محمد بخارایی سؤال می‏کنند که با دو گلوله اول منصور زنده نمی ‏ماند ولی چرا سومین گلوله را به گلوی او شلیک کردی؟ آن جوان رشید در پاسخ گفت: حنجره ‏ای که از آن به روحانیت اهانت شده، باید دریده شود.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی