ایام ویژه 5 | شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس

دریافت
حجم: 36.7 کیلوبایت

ایام ویژه

الم تر کیف فعل ربک بأصحاب الفیل؟
سرانجام یک روز پس از این که یک گروه جاسوس از صلیب سرخ بین‏ المللی در ملاقات با گروگان‏ها مشخص کرد که تمام گروگان‏ها در سفارت به سر می‏برند، کارتر در دفتر کارش، کلمه رمز «بروید» را که اعلام‌کننده آغاز حمله بود، صادر کرد.
عملیات در غروب روز پنجشنبه، ۴ اردیبهشت ۵۸ شروع شد و ۶ فروند هواپیمای سی- ۱۳۰ و ۹۰ نفر از کماندوهای آمریکایی موسوم به نیروهای دلتا، از قاهره به ناو هواپیمابر نیمیتز در دریای عمان منتقل شدند.
طبق نقشه هواپیماها و بالگردها باید در فرودگاه شماره یک واقع در صحرای طبس فرود آیند، سپس بالگردها، کماندوها را به اطراف تهران منتقل کنند تا از آنجا با کامیون‌ها و خودروهایی که از قبل توسط عمال داخلی و نفوذی آمریکا آماده شده بود به اطراف ساختمان سفارت سابق آمریکا انتقال یابند.
پس از ورود به حریم ایران، یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی شد و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان این بالگرد به بالگرد دیگری منتقل شدند که پس از طی مسافتی دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد، اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.
در هر صورت، ۶ فروند هواپیمای سی-۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند. یکی دیگر از بالگردها در حال سوخت گیری برای اجرای مرحله بعدی عملیات، دچار نقص فنی شد. با از کار افتادن این بالگرد، تمام برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم خورد، زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ فروند بالگرد نیاز داشتند. موقعیت به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد و از رئیس‌جمهور کسب تکلیف شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد؛ اما آن هنگام که آمریکایی‌ها قصد بازگشت کردند، توفانی از شن برخاست، هواپیماها و بالگردهای آمریکایی، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند. یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند. در اثر حادثه، ۸ نفر از آمریکایی‌ها در آتش سوختند و بقیه پرنده‌های جنگی نیز از خاک ایران فرار کردند و اینچنین عملیات پنجه عقاب شکست خورد.

5 اردیبهشت1359/شکست حمله نظامی امریکا به ایران در طبس

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی