ایام ویژه 95 | داستان یک پرچم

 داستان یک پرچم

 اولین قتل‏ عام مردم «پاناما» توسط ارتش ایالات‌متحده امریکا (9 ژانویه 1964 م)

فکر احداث کانال پاناما از اواخر قرن نوزدهم در ذهن سران این کشور شکل گرفت و باعث شد که این پروژه را به شرکتی فرانسوی واگذار کنند، اما اجرای برنامه حفر کانال به دلیل شیوع نوعی بیماری، عملی نشد. آمریکا با نقشه تخلیه منطقه کانال از سکنه و تسلط بر کانال، ویروس تب زرد را به جان مردم انداخته بود.

 پس از مدتی در اوایل قرن بیستم حفر این کانال با کمک امریکا آغاز گردید و پس از افتتاح آن در سال 1914م، کنترل کانال به آمریکا سپرده شد. حضور دائمی امریکا و دخالت در امور داخلی پاناما، اعتراض مردم پاناما را برانگیخت. در سال 1964م، شورش‏های شدیدی در پاناما به دلیل برافراشته شدن پرچم امریکا در کانال روی داد که با تهاجم ارتش آمریکا به این کشور و برجای گذاشتن  صدها کشته و زخمی از مردم پاناما، سرکوب شد.

از راه «کانال پاناما» امریکا سیطره کاملی بر دو اقیانوس داشت و می‌توانست در مدت کم بر کوبا، چین و دیگر کشورهایی که در آن زمان امریکا از آنان هراس داشت، حمله کند و یا خطر حمله را دفع نماید. آمریکا هیچ‌گاه عذرخواهی نکرد. آمریکا در سال 1989 نیز بار دیگر به پاناما حمله کرده است.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی