سلام علیکم
از این که پیگیر مطالب مسجدنما هستید ممنونیم. و از این که به دنبال نقد و دقت هستید، بیشتر!
اجازه بدید عرایضی رو تقدیم کنیم:
1- اصل حرف این بود که چیزی به نام تاجگذاری برای امام معصوم در دین ما نبوده و نیست. پس باید این مطلب حذف شود. طبیعتا این حرف نیاز به سند ندارد، بلکه خلافش نیاز به سند دارد. یعنی کسی که موافق چیزی به نام تاجگذاری است، باید بگوید از کجای دین این را آورده است. مثلا بگوید فردای رحلت پیامبر برای امیرالمومنین جشن تاجگذاری برگزار شده، یا فردای عاشورا برای امام سجاد!
2- در مورد سوالی که فرمودید: «پس شما توقع دارید روز شهادت امام عسکری را روز ولایت امام زمان نامگذاری کنند؟ و در آن روز که شهادت پدر امام عصر است مردم به جشن و سرور بپردازند؟» به نظر میرسد که این سوال ایجاد نمیشود. چون مخاطب میفهمد که اصلا چیزی به نام تاجگذاری وجود ندارد نه در روز شهادت امام عسکری (علیهالسلام) نه فردای آن روز. هر چند که اگر سوال هم ایجاد شد، جوابش معلوم است.
3- به نظر میرسد که لفظ شاه یا سلطان در فارسی با لفظ تاج فرق دارد. ما شاه یا سلطان را به جای امیر و سید و سرور به کار میبریم که به شان «ولایت» بر میگردد. اگرچه شاید در استفاده این الفاظ هم باید دقت کنیم. معلوم نیست همه این الفاظ مناسب شان اهل بیت باشد. اما لفظ تاج، عموما با تاج و تخت میآید و به زندگی ملوکانهای که اهلبیت از آن دور بودند دارد. اهل بیت تاکید میکردند که رفتاری که با شاهان داشتید با ما نداشته باشید.
4- اتفاقا به خاطر این که به مسائل جدی غیبت و ظهور پرداخته شود، اصرار داریم که به این مسائل جزئی دقت شود. ما به عنوان شیعه موظفیم سنت اهل بیت را زنده کنیم نه این که از خود سنت بسازیم.
5- در مورد موضوع برادری مومنان در قرآن هم دو مساله وجود دارد: اول این که شیعه و سنی با هم برادر هستند یا نه؟ و دوم این که چه استناد قرآنی وجود دارد؟
با توجه به فرمایش امام و رهبری، اصل برادری مورد تاکید است. اما در مورد استناد قرآنی، آیات زیادی هست که خیلیهاشان نیاز به توضیح داشت. میخواستیم متن آیه کوتاهتر باشد که مطلب راحتتر فهمیده شود. از این جهت آیه مزبور رو انتخاب کردیم. ما هم روایاتی که فرمودید رو دیدیم ولی معتقدیم کسی مثل مقام معظم رهبری که هم مجتهد جامع شرایط هستند و هم تسلط زیادی بر قرآن دارند، بهتر میتونند نتیجه اجتهادی رو بفرمایند. چون ایشون از این آیه در همین موضوع استفاده کردند، ما هم استفاده کردیم:
«اسلام تأکید کرده است که قومیتها، ملاک تشخص و هویت نیستند؛ «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند؛ نگفته است برادرانی که سنیاند یا شیعهاند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که مسلمانان «انّما المؤمنون اخوة» هستند. هر کسی به این کتاب و به این قرآن و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند؛ اسلام این را به ما گفته است. اما ما خنجرها را پشت سر مخفی میکنیم برای زدن به سینهی برادران!» (بیانات در دیدار کارگزاران نظام 18 اردیبهشت 83)
انشاءالله که این پاسخ کامل باشد و اگر نبود باز هم نظرتان را بفرمایید. برای ما افتخار خواهد بود.
نظرات (۸)