قرآن 86 | بی‌نقصِ بی‌نقصِ بی‌نقص!

بی‌نقصِ بی‌نقصِ بی‌نقص!

سبزه‌زار را نگاه کن؛ چقدر زیبا و به‌سامان است! یعنی چه خوب خلق شده و چه خوب نظام یافته است! عجب خدای بزرگ و حکیمی بوده که چنین کرده است! اما انگار یک جای کار اشکال دارد؛ چرا این سبزه‌زارِ زیبا، خشک و سیاه شده؟ نکند خدا کار بیهوده می‌کند؟ این چه خلقت و سامانی بود که فرجامش به نابودی کشید؟

سبحان‌الله! تسبیح کن خدا را که او بی‌نقص و عیب است. مگر می‌شود خدا اشتباه کند؟ نه، خلقت و تقدیر سبزه‌زار ایراد ندارد، بلکه این ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد و لاجرم باید به سیاهی برود.

پس باز هم بگو «عجب خدای بزرگ و حکیم و بی‌نقصی»! اوست که خوب خلق می‌کند و خوب سامان می‌بخشد و خوب تقدیر و هدایت می‌کند. آری، او در هدایت تکوینی‌اش بی‌نقص است، سبحان‌الله!

راستی، آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ سبحان‌الله! پس اشکال کار کجاست که برخی هدایت نمی‌شوند؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّى (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدى‏ (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعى‏ (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوى‏ (5)

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی