ایام ویژه 84 | الحاق کشمیر به هند

الحاق کشمیر به هند

تفرقه بینداز و حکومت کن! انگلیسی‌ها حتی وقتی عصر استعمار به سر آمد و با آگاهی ملت‌ها، هزینه‌های حضور مستقیم استعمارگران افزایش یافت، دست از اصول تفرقه‌اندازانه برنداشتند. استعمارگران هنگام ترک مستعمرات بهانه‌های گوناگونی برای وجود اختلافات درازمدت به ویژه در زمینه مرزهای دولت‌ملت‌ها باقی گذاشتند.

مسئله کشمیر نتیجه تزویر انگلیسی‌هاست که تنش بنیادینی نه‌تنها بین هند و پاکستان بلکه در جهان اسلام ایجاد کرده؛ حتی جدایی پاکستان مسلمان‌نشین از هند نیم‌میلیون کشته داد! جالب است که هند با دیپلماسی پیچیده‌ای تلاش کرده مسئله را به یک مسئله مرزی ساده تقلیل دهد و خود را در مقابل جهان اسلام قرار ندهد.

پاکستان با استناد به اکثریت مسلمان کشمیر خواهان الحاق آن به خود است و هند نیز براساس سند الحاقی مهاراجه وقت کشمیر (1947 م)، آن را از آن خود می‌داند. حال‌آنکه کشمیر پاره تن جهان اسلام است، نه متعلق به کشورهای همسایه خود! مردم مسلمان آن‌جا باید سرنوشت خود را به دست بگیرند. راستی، اقبال لاهوری، کشمیر را به خاطر مناظر زیبا و میراث فرهنگی غنی آن، «ایران صغیر» نامید.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی