روزنوشت 51 | سالی که نکوست، از «خرید»ش پیداست!

دریافت
حجم: 114 کیلوبایت

سالی که نکوست، از «خرید»ش پیداست!

بچه که بودیم، برای این که بگویند کار غیرعقلانی یعنی چه، می‌گفتند یک نفر رفت مغازه تا پیراهن بخرد، بعد فروشنده دو تا پیراهن آورد که اولی زیباتر، ارزان‌تر و خوش‌دوخت‌تر بود. اما خریدار پیراهن دوم را خرید! همه خندیدند، چرا؟ خب چون کار غیرعقلانی کرده بود دیگر!

اما گویا این مطلبِ به ظاهر خنده‌دار، یک واقعیت بزرگ اجتماعی است در مملکت ما. قبول ندارید؟ همین الان که شب عید است و بازار خرید به راه، یک سری به مغازه‌ها بزنید. می‌گویی: «آقا این کالا که هم بهتر است و هم ارزان‌تر را چرا نمی‌خرند؟» می‌گوید: «چون ایرانی است!» جا دارد همه‌مان بخندیم، مگرنه؟ البته خنده‌ای تلخ. پس چرا نمی‌خندیم؟ چون عادی شده است! نکند ما هم جزء یکی از همین شبه‌عقلا باشیم؟

راستی راه توجیه باز است. یکی می‌گوید: «این‌ها که کیفیت خوبی دارد، واقعا ایرانی نیست». دیگری می‌گوید: «کیفیت خارجی‌ها بهتر است.» سومی بحث ماندگاری و ضمانت را مطرح می‌کند. اما حقیقت این است که این‌ها همه بهانه است. طرف نمی‌خواهد ایرانی بخرد، مرتبا ایراد می‌گیرد. این به همان اندازه مسخره است که بعضی از این ایرانی‌های غرب‌زده و متنفر از ایران و ایرانی، فریاد «جانم فدای وطن» سر می‌دهند! نه دوست عزیز، با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود. چون همه قبول داریم که به عمل کار برآید...

حتی اگر کالای ایرانی از بعضی جهات ضعیف‌تر از کالای مشابه غربی و شرقی باشد، باز هم عقل حکم می‌کند که «ایرانی، ایرانی بخرد». این است که عشق واقعی تو را به میهن و مردمت نشان می‌دهد، نه این که صرفا عید نوروز را جشن بگیری و لحظه تحویل سال لباس نو به تن داشته باشی. این لباس نو نیست که سال آینده تو را پربرکت می‌کند، بلکه غیرت ملی و دینی‌ات است که آینده خود و جامعه‌ات را می‌سازد. پس هر که می‌خواهد سال آینده‌اش خوش‌یمن و پربرکت باشد، از «خرید» امسال آغاز کند زیرا سالی که نکوست، از «خرید»ش پیداست!

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی