روزنوشت 52 | چهارشنبه سوری؛ یا انسان (انسانیت) سوزی

دریافت
حجم: 152 کیلوبایت

چهارشنبه سوری؛ یا انسان (انسانیت) سوزی

انسان با انسانیت فرق می‌کند. به هر موجودی که ظاهرا شکل انسان‌هاست، می‌گویند انسان؛ ولی انسانیت یک مفهوم ارزشی است که هر کسی نمی‌فهمدش، مگر این که اهل انسانیت باشد!

تعارف را باید کنار گذاشت. سال‌هاست که به چهارشنبه‌سوری می‌رسیم، ولی نمی‌دانیم چطور باید با آن برخورد کنیم. چندسالی از بدی‌هایش گفتیم، چندسالی از حق‌الناس‌هایش گفتیم و حالا هم چندسالی است که همه این‌ها را با هم ترکیب کرده‌ایم می‌خواهیم با فیلم‌های جذاب تلویزیونی مردم را خانه‌نشین کنیم، بلکه کمتر بروند سراغ آتش و آتش‌بازی!

تازه جالب است که بعضی می‌گویند: «اگر کسی نترسد و کسی زخمی نشود، چهرشنبه‌سوری بد نیست!» ای وای بر ما! کافی است که برگردیم و از زاویه یک خارجی به «جامعه اسلامی ایران» در شب آخرین چهارشنبه سال نگاه کنیم! مردان و زنان و بزرگان و کودکان و جوانان، آتش درست می‌کنند و از روی آن می‌پرند! چه جهالتی!

اصلا بی‌خیال ضررها و خطرهای انسانی، این جا مساله سر انسانیت است. شان من و تو نیست که با این رفتارهای نابخردانه خود را کوچک کنیم. آن هم به چه بهانه‌ای؟ این که گذشتگان ما چنین می‌کردند! نه، هیچ خردی این رفتارها را نمی‌پذیرد و توجیه نمی‌کند. دیگر بماند حق‌الناس‌ها و ظلم‌های کوچک و بزرگی که باید ذره‌ذره‌اش را پاسخ دهیم...

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی