ایام ویژه 44 | یک حزب اسلامی با برنامه‌های گسترده

دریافت
حجم: 109 کیلوبایت

یک حزب اسلامی با برنامه‌های گسترده

یکی از تشکل‌های مذهبی که در اوایل سال40 در ایران تشکیل شد و نشان از مذهبی بودن مبارزان داشت، حزب ملل اسلامی بود. این حزب به وسیله سید محمدکاظم بجنوردی پسر آیت‌الله بجنوردی مقیم نجف، در تهران شکل گرفت.

بجنوردی ضمن تحصیل در نجف با جنبش اسلامی عراق آشنا شد و به این نتیجه رسید که در عراق، شرایط اجتماعی برای تصرف قدرت سیاسی توسط یک حزب اسلامی در آینده نزدیک فراهم نخواهد شد. درحالی‌که در ایران، اوضاع برای فعالیت اسلامی مساعدتر و چنین هدفی به تحقق نزدیک بود، با همین اندیشه به ایران آمد و به کمک بسیاری از دوستان و آشنایان، حزب ملل اسلامی را پایه‌گذاری کرد.

اولین اقدام این حزب که هدف خود را سرنگونی نظام سلطنتی و برقرار ساختن حاکمیت اسلام تعیین کرده بود، تصویب برنامه‌ای 65ماده‌ای بود. این برنامه، روشنگر سیاست داخلی حزب ملل اسلامی، در عرصه‌های اقتصادی، قضائی، فرهنگی و اداری و نیز سیاست خارجی است. دیری نپایید که رژیم شاه رهبر گروه را به اعدام و اعضا را به حبس‌هایی از سه سال تا ابد محکوم کرد.

28 دی- سالروز اعلام دستگیری اعضای "حزب ملل اسلامی" توسط رژیم پهلوی (1344 ش)

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی