ایام ویژه 52 | فداییان اسلام و ملی شدن نفت

دریافت
حجم: 127 کیلوبایت

فداییان اسلام و ملی شدن نفت

سید عبدالحسین واحدی، روحانی مقتدر شیعه و عضو فداییان اسلام، چند روز قبل از ترور رزم‌آرا، در یک سخنرانی پرشور اعلام داشت: «نفت ایران متعلق به مردم ایران است و هیچ بیگانه‌ای حق طمع در ثروت این مرزوبوم را ندارد و دولت رزم‌آرا نیز دولت فرمایشی شاه است… ای رزم‌آرا! اگر تا سه روز دیگر خودت کنار نروی، تو را کنار خواهیم فرستاد.»

فداییان اسلام در جستجوی تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر برنامه اسلام بودند و با موانع آن هم برخورد علمی و عملی می‌کردند. مثلا وقتی باید دست اجانب از نفت کوتاه شود تا استقلال اقتصادی و سیاسی مملکت اسلام حفظ شود، ابتدا وزیر دربار، هژیر، را می‌کشند تا انتخابات تقلبی تهران باطل شود، شش تن از جبهه ملی (مثل مصدق) و کاشانی به مجلس راه بیابند و جو تغییر کند. بعد از فضاسازی‌های فرهنگی، زمینه تصویب قانون ملی‌شدن نفت آماده می‌شود. اما وکلای جبهه ملی از نخست‌وزیر رزم‌آرا می‌ترسند و نمی‌توانند کاری بکنند. باز هم نوبت فداییان اسلام است که او را از سر راه بردارد. هشت روز بعد، ملی‌شدن نفت در مجلس تصویب شد.

به مناسبت 24 اسفند- تصویب ملی شدن نفت در مجلس (1329 ش)

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی