ایام ویژه 73 | قرارداد نوزده نوزده

قرارداد نوزده نوزده

وثوق‌الدوله از نخستین روزهای صدراتش، به‌طور محرمانه مذاکراتی را با انگلیس آغاز کرد که حدود ۹ ماه به طول انجامید. در روزی که امان‌الله‌خان در افغانستان همه قراردادهای استعماری را با انگلستان لغو کرد، ما زیر بار یک قرارداد ننگین رفتیم!

تعهدات انگلستان در این قرارداد که به سال توافقش، 1919، شهرت یافت، عبارت بود از احترام مطلق به استقلال و تمامیت ایران (!)، تأمین مستشاران انگلیسی برای ادارات ایران و همکاری با ایران در زمینه احداث خطوط آهن و شبکه ارتباطی به‌همراه اعطای وام دو میلیون لیره. هم‌چنین به موجب این قرارداد، انگلیس، زمام امور مالی، اقتصادی و ارتش ایران را در دست می‏گرفت و ارتش متحدالشکل زیر نظر انگلیسی‌ها تشکیل می‏شد. تعرفه گمرکی نیز در ظاهر برای حفظ منافع ایران و درحقیقت به سود بریتانیا تغییر می ‏یافت.

با انتشار خبر توافق، موجی از مخالفت و موافقت (!) در کشور برخاست و وثوق‏الدوله برای آرام کردن اوضاع، به مخالفان خود، مقادیر زیادی رشوه داد. این قرارداد در خارج از کشور، مورد مخالفت آمریکا و فرانسه که منافع خود را درخطر می‏دیدند، قرار گرفت و سرانجام این معاهده، به‌علت فشار شدید افکار عمومی، عملی نشد و پس از برکناری وثوق‌الدوله، لغو گردید.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی