کلام امام 60 | فرهنگ، سایه نبوت است یعنی چه؟

دریافت
حجم: 126 کیلوبایت

فرهنگ، سایه نبوت است یعنی چه؟

مقدرات هر مملکتى به دست همین‌هاست که از فرهنگ بیرون مى‏ آیند؛ و پیشرفت هر کشورى و عقب‏ ماندگى هر کشورى باز به دست معلمین است. معلم است که با ساختن خود، افراد را، کشور را پیش مى‏برد؛ و معلم است که اگر خدای‌نخواسته در پیش او انحراف حاصل‏ بشود، کشور را خراب مى‏کند. معلم است که انسان‌ها را یا مهذب بار مى‏ آورد، متعهد بار مى‏ آورد، و یا انگل بار مى‏ آورد و وابسته... همه سعادت‌ها و همه شقاوت‌ها انگیزه‏اش از مدرسه‏ هاست، و کلیدش دست معلمین است. باید معلمین توجه داشته باشند اولاً، به شغل شریف خودشان که شغل انبیاست، و ثانیاً به مسئولیت خودشان که همان مسئولیت انبیاست. انبیا... مأمور به تربیت هستند، و تربیت مى‏ کنند. و آن‌قدرى که از عهده‏ شان برآمد، عمل کردند. شما هم همان مسئولیت را دارید، و همان شرافت را.

کانَّه فرهنگ سایه‏اى است از نبوت؛ و فرهنگی‌ها سایه ‏اى هستند از نبى. این سایه باید عمل کند به آن‌طورى که ذى‌ظل [صاحب سایه یعنی پیامبر] عمل کرد.

صحیفه امام، ج 7، ص 429

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی