حدیث 41 | علم دارهای امروز

دریافت
حجم: 159 کیلوبایت

عَلَم‌دارهای امروز

وقتی اسم عَلم و عَلم‌دار می‌آید، ذهن‌ها می‌رود به سوی یگانه یَل کربلا ابالفضل‌العباس که انصافا در همه ویژگی‌ها- از وفاداری گرفته تا ادب و تواضع- ممتاز بود.

اما چرا هیچ کس نمی‌رود این شخصیت استثنائی تاریخ را خوب بشناسد تا پا جا پای او بگذارد و به او اقتدا نماید؟ بلکه از این راه بتواند باری از بارهای جامعه اسلامی بردارد و عَلَمی از علَم‌های امروز را به دوش بکشد؟ البته کار، کار بزرگی است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید؛ مگر کسی که ویژگی‌هایی داشته باشد:

لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاقِعِ الْحَق‏

این پرچم را تنها کسانی می‌توانند بر دوش بگیرند که اهل پایداری، بینش و آگاه به مواضع و جایگاه‌های حق باشند. (نهج‌البلاغه خطبه‌ی 173)

 

چقدر شبیه هم‌اند این دو کلمه: «صبر» و «بصر»! انگار برادران دوقلویی هستند که تا یکی‌شان نباشد، دیگری هم نخواهد بود. راستی، می‌دانستید که این روایت را امیرالمومنین در جنگ صفین- وقتی که آتش فتنه بالا گرفته بود- فرمودند؟ اکنون نیز که سال‌روز 9 دی، یادواره صبر و بصیرت این ملتِ عَلم به دوش است، زمان مناسبی است برای بزرگ‌داشت دو ارزش «صبر» و «بصیرت».

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی