هر ساله، آخرین جمعه ماه نوامبر که آن را جمعه سیاه (Black Friday) مینامند، شلوغترین روز خرید در امریکاست؛ روزی که در آن فروشگاهها با تخفیفات و حراجهایشان، مشتریان را وادار به هجوم به فروشگاهها و خرید هرچه بیشتر و بیشتر محصولات میکنند.
حتماً فیلمهای این بیفرهنگی مدرن را در اینترنت دیدهاید. اگر این توحش افسارگسیخته در ایران اتفاق میافتاد، احتمالاً آن را به پای بیتمدنی و عقبافتادگی مردم میگذاشتند، ولی حالا که این بیفرهنگی جنسش غربی است، میتواند توسط چند شرکت سودجو وارد شود و متأسفانه مورد استقبال قرار گیرد.
خریداران «بلک فرایدی» خود را به دلیل استفاده از تخفیفهای نامعمول زرنگ میدانند، در حالی که علاوه بر سود سرشاری که نصیب سرمایهداران کردهاند، بیش از پیش در فرهنگ مصرفی امروز حل شده و به خرید کالاهای غیرضروری عادت میکنند. ضمن آنکه این رسم در ایران به دلیل نظارت نکردن صحیح، با کلاهبرداریهایی از جنس تخفیفهای تقلبی همراه است.
نظرات (۰)